تاریخچه آبی های تهران
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
تاریخچه آبی های تهران
تاریخ : جمعه 15 شهريور 1392
نویسنده : RmZiRn

گنجینه ـ تاریخ شفاهی ورزش ایران
تیمی که امرزو به نام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران شناخته می شود با نزدیک به شصت و هفت سال قدمت، یکی ازقدیمی ترین تیم های فوتبال ایران به شمار می رود که افتخارات زیادی را یدک می کشد. اگر ثبت رسمی این باشگاه را با نام «استقلال» تولد اسمی آن بدانیم، مرتکب اشتباه بزرگی شده ایم چرا که اگر واقعیت تشکیل این مجموعه را بپذیریم، باید بیش از نیم قرن به عقب برگردیم، زمانی که ورزش فوتبال از جایگاه ویژه ای در ایران برخوردار نبود.

به هرحال باشگاه استقلال با نام اولیه «دوچرخه سواران» در چهارم مهرماه سال 1324 هجری شمسی پایه گذاری شد و در طول شصت و هشت سال هنوز از فعالیت باز نایستاده است.

در سال 1324 چهار جوان نظامی به نام های میرزایی، نواب، خشایار و جانانپور تصمیم به تاسیس یک باشگاه ورزشی گرفتند که تصمیم آنها در چهارم مهر این سال عملی و مکان باشگاه نیز خیابان فردوسی در نظر گرفته شد. علاوه بر آنها خاکزاد، گیتی، گریش، کلانی، مهدیون و حسینی نیز دیگر اعضای باشگاه بودند که به دلیل علاقمندیشان به دوچرخه سواری نام باشگاه را "دوچرخه سواران" نهادند. ابتدا تنها رشته فعال باشگاه دوچرخه سواری بود،اما بعدها در رشته های والیبال، پینگ پنگ، بسکتبال، وزنه برداری، کشتی، شنا و فوتبال نیز فعالیت خود را آغاز کرد. طی مذاکراتی که مسئولان باشگاه دوچرخه سواران با علی دانائی فرد مو سس وقت باشگاه تورانجام دادند، موافقت شد که باشگاه تور با نام دوچرخه سواران وارد عرصه رقابت در فوتبال شود. این باشگاه از همان ابتدا پیراهن آبی را برای حضور در میادین ورزشی انتخاب کرد.

اولین مربی تیم فوتبال دوچرخه سواران علی دانایی فر بود،‌ وی پیش از اینکه سرمربی تیم فوتبال دوچرخه سواری شود،‌مدیریت تیم فوتبال تور را برعهده داشت،پس از اینکه تیم تور در بازی مقابل کارگزاران آبادان پیروز میدان شد،‌مورد توجه باشگاه دوچرخه سواری قرار گرفت و قرار شد پس از آن به عنوان تیم فوتبال دوچرخه سواران و زیر نظر این باشگاه در مسابقات شرکت کند.
 
اسامی بازیکنان دوچرخه سواران در دهه 20
مرحوم علی دانایی فرد، امیر افشار، نادر افشار، مسعود خسروپناه، عارف قلیزاده، ناصر ملکی، آشوت آودیان، حسن کردستانی، ژرژ مارکاریان، محمدرضا حاتم، امیر خلیلی، بیوک جدیکار، فریدون مهدیون، محمود بیاتی، خسرو هورشید، فتح اله مین باشیان، کوتانچیان، حراج چی، پیرو، کارلو، شوقی، مسرورچیان، جاویدان، مشوقی، جلالی، صمدیان، منصور، پرویز عمواوغلی، نوری، تفرشی، حریرچی، باباجان؛ سرمربی: مرحوم علی دانایی فرد، کاپیتانه ا: جاویدان- محمدرضا حاتم

تیم فوتبال دوچرخه سواران در دهه 20
 
پیش از حضور تیم فوتبال دوچرخه سواران در رقابت ها ،‌مثلت قدرت در انحصار سه تیم دارایی‌، سرباز و شاهین بود و با شرکت تیم فوتبال دوچرخه سواری در میادین،‌قطب چهارم فوتبال نیز شکل گرفت.

تیم فوتبال دوچرخه سواران در سال 1324 یکسال پس از تاسیس باشگاه با حضر پرویز عموقلی،‌ گرائیلی،‌ دانایی و سیدآقاجلالی در هیئت مدیره به طور رسمی وارد مسابقات شد.

اولین دیدار رسمی تیم در پانزدهم اسفند 1328 در برابر تیم شاهین در مقابل 20 هزار تماشاگر ورزشگاه امجدیه (شیرودی) برگزار شد که تیم فوتبال دوچرخه سواران توانست با گل بیوک جدیدکار که اولین تاریخ فوتبال این تیم بود با سرمربیگری علی دانایی فر به پیروزی برسد.

این تیم در زمان حضورش در مسابقات فوتبال با نام دوچرخه سواران به دو عنوان نایب قهرمانی در رقابت های باشگاههای تهران و یک قهرمان و نایب قهرمانی در جام حذفی کشور در سال های 26 ،‌1325 نایل شد.



باشگاه دوچرخه سواران در سال 1328 توسط سپهبد پرویز خسروانی و سروان پرویز شیخوان مدیر باشگاه به تاج تغییر نام داد و باشگاه دوچرخه سواران از آن پس با نام باشگاه تاج در همه مسابقات شرکت کرد. ضمن اینکه تیم فوتبال تاج در اولین حضورش با این اسم ،‌در مسابقات فوتبال توانست در همان سال قهرمان باشگاه های تهران شود.

پرویز خسروانی
 
اولین سفر خارجی تیم تاج در سال 1329 برای برگزاری یک بازی دوستانه به کشور افغانستان بود که تیم توانست با نتیجه 2 ،‌3 تیم افغانستان را شکست دهد که افتادن هوشیارنژاد از روی سقف اتوبوس و گرسنگی بازیکنان از خاطرات سفر به این کشور بوده است.
تیم فوتبال تاج در دهه 40
 
تیم فوتبال به مربیگری رایکوف
 
البته تیم فوتبال تاج هم برای حضور در میادین ورزشی از پیراهن آبی با آستین سفید و نیز شورت و جوراب سفید در مسابقات استفاده می کرد.

زدراکو رایکوف که پرافتخارترین مربی خارجی این باشگاه تا به امروز بوده است،‌ توانست با تاج به افتخارات مهمی دست یابد. وی در فرودین سال 1349 با پیروزی مقابل تیم فوتبال هایوئل رژیم صهیونیستی برای اولین بار قهرمان جام باشگاه آسیا شد.

ضمن اینکه این قهرمانی با گل مسعود معینی در وقت های اضافه برای تیم تاج رقم خورد‌،همچنین تاج را رایکوف در سال 53 قهرمان لیگ و نیز در سال های 50 و 51 قهرمان رقابت های باشگاههای تهران و دو مقام قهرمانی در جام میلز،‌یک سومی در آسیا و چند دیگر داخلی شد.
زدراکو رایکوف
 
با وجود اینکه این مربی خارجی برای باشگاه تاج افتخارات زیادی را به دست آورد،‌ اما شکست سنگین شش بر صفر در رقابت های جام تخت جمشید،‌سال 1353 مقابل رقیب دیرینه پرسپولیس موجب شد تا در دل هواداران این تیم دیگر جایی نداشته باشد تا حدی این شکست سنگین بود که پس از گذشت سی و هفت سال هنوز در ذهن هواداران تیم باقی است.

باشگاه تاج، نخستین باشگاه فوتبال در ایران بود که برای بانوان کلاس فوتبال تمرینی گذاشت و از پیشگامان فوتبال بانوان در ایران به شمار می رفت. بعدها و در تابستان سال ۱۳۸۷، رئیس کمیته بانوان فدراسیون فوتبال ایران از این باشگاه درخواست کرد تا در لیگ شرکت کند. در بهمن ۱۳۸۷، خبر بازی دوستانه تیم نوجوانان پسر و تیم دختران استقلال منتشر شد. این واقعه پس از انقلاب بی‌سابقه بود و جنجال و واکنش‌های بسیاری برانگیخت. این بازی دوستانه، منجر به انحلال تیم زنان استقلال شد.


از آنجایی که تغییر نام باشگاه از دوچرخه سواران به تاج به دستور شخص اول حکومتی محمدرضا شاه پهلوی انجام شده بود این باشگاه از بودجه ی اختصاصی بهره مند بود و از این رو دانایی فر برای تقویت فوتبال باشگاه تاج،‌ تیم های تورج،‌ افسر،‌ دبهم‌، کورش و اتم را تاسیس کرد تا تاج در سراسر کشور گسترش پیدا کند و این تیم در شهرهای رشت و اهواز بیش از دیگر نقاط ایران پایگاه مردمی داشت.
 
باشگاه تاج پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برای سومین بار در سال 1357 به استقلال تغییر نام داد.

البته تقریبا سی و چهار سال است که باشگاه با نام استقلال تهران در میادین ورزشی شرکت می کند و یکی از قطب های مهم فوتبال کشور به حساب می آید و طرفداران زیادی را برای دیدن مسابقات به ورزشگاه می کشاند.

باشگاه و تیم فوتبال استقلال تهران توانست افتخارات گذشته را که با نام های دوچرخه سواران و تاج کسب کرده بود را دوباره تکرار کند و همچنان به عنوان یک مدعی در رقابت های مختلف شناخته شود و حریفی سخت برای رقیبان خود به حساب می آید.


سال 57 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی مسابقات ورزشی ناتمام رها شده و رقابت های دیگر به صورت سراسری برگزار نشد.

البته تیم ها در قالب لیگ تهران به رقابت می پرداختند در این برهه استقلال به افتخارات مهمی در این لیگ نائل نشد اما این تیم توانست در رقابت های لیگ قدس در سال 68 و 69 قهرمانی این دوره از رقابت ها را به دست آورد همچنین اسقلال در سال 1370 با پیروزی مقابل نماینده چین در فینال جام باشگاههای آسیا برای دومین بار قهرمان آسیا شد.


این تیم در سال 1371 به دلیل عدم کسب نتایج مطلوب در رقابت های تهران برای اولین بار در تاریخ باشگاه به دسته دوم سقوط کرد در این دوران سیاه بیژن ذوالفقار نسب هدایت این تیم تهرانی را برعهده داشته است، ‌در سال 1374 استقلال با هدایت منصور پورحیدری توانست با قهرمانی در جام حذفی کشور و نیز قهرمانی در رقابت های جام آزادگان در سال های 78 ‌،77،‌79 به دوران اوج خود بازگردد.

در سال 1380 که تیم ها در قالب های لیگ برتر جام خلیج فارس به رقابت می پرداختند این تیم تهرانی پرهوادار و تاریخ دار توانست افتخارات مهمی مبنی بر قهرمانی در لیگ پنجم و هشتم جام خلیج فارس را به افتخارات این باشگاه اضافه کرد.

گفتنی است، مرحوم علی دانایی فر،‌ محمود بیاتی نیا،‌ مرحوم رسول مددنوعی‌، محمد رنجبر‌، حشمت مهاجرانی‌، پرویز ابوطالب،‌ مجتبی کردنوری کمائی،‌ مرحوم جاهد،‌ مصطفی شرکا،‌ حسن حبیبی،‌ حسن عضدی، رضوی،‌ اصغر شرفی،‌ كامبیز جمالی‌، محمد صلاجی‌، منصور پورحیدری‌، غلامحسین مظلومی،‌ بیژن ذوالفقاری نسب،‌ مرحوم ناصر حجازی، رضا نعل چگر،‌ عبداللهی،‌ بهتاش فریبا،‌ اصغر حاجیلو، پرویز مظلومی،‌ حمید ملک احمدی‌، منصور رشیدی‌، جواد زرینچه،‌ امیرقلعه نوعی‌، صمد مرفاوی‌، فیروز کریمی، مربیان ایرانی بودند که از بدو تاسیس تاکنون هدایت تیم را برعهده داشتند.

البته زدراکورایکوف،‌ ولادمیرجکیج ، بونژاک،‌ یوگنی‌، سوکومورخوف، جکیچ دلیچ،‌ لئونید بیلفسکی و رولند کوخ مربیان خارجی بودند که این باشگاه را از آغاز تا کنون رهبری کردند از میان این مربیان خارجی رایکوف با حضور هشت ساله اش در تیم فوتبال این باشگاه با سابقه ترین مربی و نیز درخشان ترین کارنامه را در بین مربیان دارا است.

اما تلخ ترین اتفاقی که برای هواداران این تیم و البته جامعه ورزش کشور به ثبت رسید کوچ اسطوره فوتبال ایران، عقاب آسیا زنده یاد ناصر حجازی دروازه بان سالهای دور استقلال و تیم ملی کشورمان به دیار باقی بود. شادروان حجازی در دوم خرداد ماه سال 90 در 62 سالگی و در حالیکه سالها با بیماری سرطان ریه مبارزه می کرد جان به جان آفرین تسلیم نمود. اسطوره آبی پوشان که در جام جهانی 1978 آرژانتین به همراه تیم ملی ایران در این رقابت ها حضور پیدا کرد حتی توسط کادر فنی آن زمان منچستر یونایتد مورد توجه قرار گرفت و در تمرینات آین تیم معروف شرکت کرد ولی به دلیل اوضاع مربوط به آن زمان در کشورمان موفق نشد با یونایتد ها قرارداد ثبت کند.


در حال حاضر هدایت تیم فوتبال استقلال برعهده ی پرویز مظلومی است وی توانست با این تیم نائب قهرمان لیگ برتر کشور در سال 89-88 شود، این باشگاه پرهوادار پس از گذشت سه سال موفق شد در بیست و پنجم اسفند ماه سال 90 در بازی فینال جام حذفی مقابل شاهین بوشهر در ضربات پنالتی به پیروزی برسد و برای ششمین بار قهرمان این رقابت ها شود.


شایسته ترین ها و اولین های تاریخ 62 ساله باشگاه استقلال:
  *گلزنان جام جهانی 1978 آرزانتین:ایرج دانائی فرد و حسین روشن هر دو در تیم استقلال بودند.
  *اولین گلزن ایرانی در جام جهانی: ایرج دانائی فرد
  *اولین لژیونر:بیوک جدیکار (1336 به تیم ویکتوریا برلین)
  *اولین مربی:مرحوم علی دانائی فرد از سال 1325 تا سال 1348 به مدت 23 سال
  *اولین آقای گل آبی پوشان در لیگ: غلامحسین مظلومی در اولین دوره تخت جمشید با 15 گل زده
  *اولین کاپیتان: کامبیز جمالی
  *بازیکن تیم منتخب جهان:ایرج دانایی فرد
  *پرافتخارترین مربی:منصور پورحیدری با بیش از 300 مسابقه و افتخار قهرمانی سال 90 باشگاه های آسیا
  *بیشترین تعداد حضور: جواد زرینچه با 336 بازی طی 12 سال
  *کوتاه ترین گل در دربی: علی سامره در ثانیه 37 بازی مقابل پرسپولیس
  *پرجمعیت ترین بازی آسیا: استقلال ایران ـ جوبیلو ایواتای ژاپن (با حضور 120 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی فینال جام باشگاه های آسیا در سال 78 )
  *بهترین بازیکن سال کشور بعد از انقلاب: علیرضا منصوریان1374 (گزینش بهترین بازیکن برای اولین بار مرسوم شد)



تیم فوتبال استقلال تهران، سال 1391

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409